Torsdag

Nu ligger jag i sängen och har precis tittat på tre scrubs avsnitt, så gött att slippa reklamen haha

Idag så var jag och träffade filip, det var nice.
Mycket mer har jag inte gjort haha..
Usch jag är så trött nu så jag kommer inte ens på något intressant att skriva, men dock kan jag berätta att jag läste en stört bra krönika idag i metro skriven utav Stephan Mendel-enk - författare och journalist


Ingen ropar "tok ivar tvättar pungen "

Framgångarna för"Slumdog
millionaire" fortsätter. Den
indisk-engelska filmen är
stor favorit på Oscarsgalan
och i Indien anses det bara
finnas en sak som kan stoppa Bollywoods
filmer från att slå igenom
i väst - dess kyska syn på hur
mycket av människokroppen som
får visas i bild.
Det kan verka gammaldags, men även i Sverige
finns lagar för hur konsten får framställa män och
kvinnors intimare delar. De säger att alla filmer
måste innehålla en scen där småpojkar får se en
vuxen kvinna naken.
Framför allt filmer som utspelar sig på 1950-
talet, det vill säga omkring 80 procent av alla
svenska filmer som produceras. De måste innehålla
förpubertala killar som klättrar upp på tak, ställer
sig på varandras axlar, trycker näsor mot fönsterrutor,
spanar med kikare, kisar mellan plank
och spejar genom buskar på
betydligt äldre kvinnors
blottade hud.
Det är ungefär vad vi som
är födda senare vet om hur
det var i Sverige på 50-talet.
Män med hattar, svarta
bulliga bilar och bakom
varje nyckelhål - en kvinna
utan kläder. Antagligen
ansågs det opassande för
vuxna kvinnor på den tiden
att klä av sig utan att ge
grannskapets grabbar en
chans att titta på. "Du smyger
väl inte av dig behån bakom byrån Vivi-Anne?
Det står ju ett helt sällskap upp över öronen upphetsade
gossar vid fönstret."
Egentligen är det inte konstigt att så
många svenska manusförfattare och
regissörer behöver bearbeta sin 50-tals
uppväxt. Det är sorgligt så klart, att den
bekymmersfria barndomens dagar är
över och aldrig kommer åter.
Som vuxen får man inte bygga kojor i träden,
springa fritt i skogen, fiska sig igenom dagarna.
Framför allt är det svårt att inom socialt
acceptabla ramar smygtitta på nakna tjejer ur en
annan ålderskategori tillsammans med alla sina
kompisar.
Fast allt detta gäller bara manliga regissörer.
Kvinnor som växte upp på den tiden tycks inte alls
ha liknande erfarenheter. Trots att SF årligen spelar
in över 250 000 uppväxtskildringar från 50-
talet har man hittills inte fått se en enda där en
tjej kommer skuttande nerför slänten i solned -
gången med vajande grässtrån runt benen,
flygande flätor och ropar:
"Flickor flickor, kom fort! Tok- Ivar tvättar pungen
borta i gamla vedbon. En riktig baddarpåse vill
jag lova!"



Stört bra verkligen tycker jag, han har ju verkligen en poäng!
Nu ska jag sova!


Godnatt

Kommentarer
Postat av: Angelica

oh har inte sett dem live! jag får väl hoppas att de kmr till peace&love också :D

Allt bra med dig då? :)

kram

2009-02-20 @ 10:29:50
URL: http://angelicabe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0